Telekom, TV och Internet ligger i överlägsen topp på klagomål hos landets konsumentvägledare. Det rapporterar Konsumentverket i dag.
Konsumentverket har sedan 2005 sammanställt statistik över klagomålen som kommer in till landets konsumentvägledningar. Av de totalt 86 000 klagomålen från förra året handlade 19 700 (23 procent) om produkter och tjänster på tele-, tv- och internetområdet. I många fall var det krångliga avtalsvillkor, oklarheter kring bindningstider, tveksamma försäljningsmetoder och dålig täckning på mobila bredband och mobiltelefoner som fått konsumenterna att reagera negativt, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande i dag.
När det gäller enskilda tjänster så är det dock hantverkartjänster som står för de största problemen, följt av bilhandel och först på tredje plats återfinns mobiltelefoni.
Statistiken från Konsumentverket är inte fullständig då 62 av landets 290 kommuner och Konsument Göteborg inte ingår i statistiken.