NYHETSARKIVET
5 feb 2013 12:29
Tele2: Postpaid-kunderna kostar upfront men ger mer på sikt
Det fjärde kvartalet förra året blev dyrt för Tele2, baserat på ökade kostnader för subventioner för mobiltelefoner. Därmed sjönk bolagets ebitda-marginal från de rekordstarka 32,8 procent som man redovisade under det tredje kvartalet förra året, till 28,9 procent.

– Då vi ställer om för att flytta över kunder från prepaid till postpaid så ser vi subventionerna som en viktig investering up front, som kommer att ge oss en bra utveckling i användandet på längre sikt, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.

Främst är det den kraftiga försäljningen av iPhone 5 och 4S som har kostat för Tele2. Dessa två telefonmodeller stod för två tredjedelar av den totala mobiltelefonförsäljningen under kvartalet.

– När vi märkte att efterfrågan var så stor valde vi att investera i en kundtillväxt under det här kvartalet, säger Thomas Ekman.

Tele2:s bokslutskommuniké i dag mottogs inte väl av aktiemarknaden. B-aktien hade vid lunchtid i dag sjunkit med 10 procent i värde, jämfört med stängningen i går.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108