NYHETSARKIVET
14 feb 2013 12:26
Så ska Bahnhof och Bredband2 ta död på KO-marknaden
De två största tjänsteleverantörerna i stadsnät, Bahnhof och Bredband2, går i dag ut och förespråkar en framtida modell utan kommunikationsoperatörer, KO. Enligt Bahnhofs vd Jon Karlung har det skett en perspektivförskjutning av kommunikationsoperatörens del i värdekedjan.

– Det handlar om en perspektivförskjutning. Traditionellt har det varit tre parter, tjänsteleverantören, KO:n och nätägaren. Kommunikationsoperatören behövs inte längre. Det har spelat ut sin roll. Från början skulle kommunikationsoperatören se till att de andra två samarbetade och hittade lösningar för slutkunden. Nu har det förskjutits till en egen affärsverksamhet, från att tidigare ha varit en neutral oberoende spelare. Nu när de oberoende kommunikationsoperatörerna har köpts upp så sitter de på två stolar, eftersom de ägs av de stora spelarna, som Telia, Telenor och Com Hem. Det är som om Stokab skulle börja sälja tjänster till slutkund, säger Jon Karlung och fortsätter:

– Vi tror att tjänsteleverantörerna skulle tjäna på en annan modell och det innebär lägre priser för konsumenterna. Jag tror även att de stora spelarna skulle tjäna på att vi avskaffar kommunikationsoperatören i dess nuvarande form.

TN: Hur menar du att bolag som Telia, Telenor och Com Hem kommer tjäna på det?

– Jag tror att alla bolag inser att man som ensam ägare i ett nät kortsiktigt kan skapa sig egna fördelar. Men långsiktigt så kommer den modellen inte att accepteras. Det finns ett tryck underifrån, från kunderna, att man inte vill hamna i klorna på en ensam spelare.

Jon Karlung säger att kommunerna, som byggde upp de offentligt finansierade näten från början, aldrig hade accepterat kommunikationsoperatörerna om de redan på den tiden hade suttit på två stolar.

– Nu är kommunikationsoperatörerna uppköpta och ska dra in pengar till sina moderbolag. Med två parter som ska dela på pengarna i stället för tre blir det billigare för slutkunderna.

TN: Vill ni få bort kommunikationsoperatörerna helt eller bara de som finns på flera led i värdekedjan?

– Det är en definitionsfråga. Det finns självklart ett behov av att någon hjälper till med provisionering i näten, någon som sköter om näten. När bolagen betraktar det som en egen intäktsmodell så drivs priserna uppåt. Vi nätägare och tjänsteleverantörer kan lösa det utan mellanhänder. Det måste vara drivkraften, och vi kan bygga bort det rent tekniskt. Och det ska vi försöka göra, säger Jon Karlung.

Bahnhof har tillsammans med Bredband2 satt igång en projektgrupp tillsammans med ett antal nät och hoppas få in T3, Alltele och andra som vill i samarbetet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108