Trots att det redan i förra veckan stod klart att Sappa blir den nya leverantören av kabel-TV till Karlstads Bostads AB, KBAB, valde Com Hem att ändå skicka ut information till sina kunder om hur de kan fortsätta med operatörens tjänster i det öppna stadsnätet i stället för i coax-nätet. Detta trots att de ännu inte är anslutna som framtida leverantör. Utskicket resulterade i en mängd telefonsamtal till KBAB från förvirrade hyresgäster och därför ger Karlstads Bostads AB nu svar på tal på sin hemsida i vad de kallar ett förtydligande angående Com Hem.
- Efter att Com Hem skickat ut denna information till sina kunder fick vi väldigt många samtal från hyresgäster som undrade vad som gällde. I Com Hems utskick lät det som att kunderna kunde ha kvar operatören som förut, med boxar och allt, men så är det ju inte, säger Anders Astonsson, kommunikationsansvarig på KBAB, till Telekomnyheterna.
Com Hems avtal löper ut den 30 april och bytet till den nya leverantören Sappa sker under olika datum för olika områden under april månad, och den första juni kommer kunderna kunna få tjänster levererade från anslutna operatörer via det nya öppna nätet.
- Detta gjorde det också viktigt för oss att förtydliga kring Com Hems utskick, eftersom de kunder som missförstår och tror att de kan fortsätta vara anslutna till Com Hem kan bli utan telefoni i två månader, säger Anders Astonsson.
TN: Har ni haft någon kommunikation med Com Hem sedan de skickade ut denna information till sina kunder?
- Nej, efter att vi blev nerringda av förvirrade kunder valde vi att förtydliga omständigheterna via våra egna kommunikationskanaler, säger Anders Astonsson.