NYHETSARKIVET
22 feb 2013 12:08
Telia tar över AstraZenecas telesupport
Telia och AstraZeneca har tecknat ett avtal som innebär att Telia tar över AstraZenecas interna telesupportverksamhet inklusive personal. Avtalet som löper på 5 år beräknas vara värt omkring 15 miljoner kronor.

Detta nya samarbete innebär att Telia tar över drift, underhåll och användarsupport av AstraZenecas interna telekommunikation, och målet är enligt båda bolagen att integrera personal och processer i Telia Service Desk för att få en mer kostnadseffektiv telesupport och en hög kundupplevelse för AstraZenecas slutanvändare.

”Vi kapar helt enkelt ett led mellan kunden och Telia vilket för användarna innebär snabbare beställningar och support. Telia har kompetensen, processerna och skalfördelarna som gör det billigare och mer effektivt, samtidigt som kunden kan fokusera på sin kärnverksamhet. Vi räknar med att AstraZeneca kan sänka sina kostnader för telesupport med minst 20 procent”, säger Gunnar Reinholdsen, chef för företagsenheten på Telia, i en presskommentar.

Avtalet innebär även att Telia har förutsättningar att bli helhetsleverantör av all telekommunikation i AstraZenecas svenska verksamhet, vilket inkluderar telefoni, mobilitet och även andra tjänster.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108