Mobill lanserar en ny version av mobilbiljettsystem, en skalbar plattform som ska passa även världens största lokaltrafiksleverantörer. Efter en första beställning i Indien, rustar nu bolaget internationell expansion med fokus på Asien.
Med 80 procent av de svenska lokaltrafikbolagen som kunder tar vi nu marknadsandelar globalt och med vår nya mobilbetalningslösning kan vi hantera alla världens största lokaltrafiksystem utan individuell anpassning, säger Joakim Niléhn, VD för Mobill, i en presskommentar.
I slutet av förra året stod det klart att Mobill vann upphandlingen kring leveransen av ett nytt mobilbiljettsystem för Stockholms lokaltrafik, värd 7,5 miljoner kronor. Under 2012 ingick dessutom bolaget ett partnerskap med indiska Sterna Security för att lansera mobilbetalningslösningar i Indien. Nu förbereder bolaget för att anställa ytterligare 15 utvecklare till huvudkontoret i Malmö inför de globala satsningarna.
Den nya lösning de själva titulerar som en unik och fusksäker betalningsplattform är skalbar och utvecklad för olika betalningsmöjligheter, språk, mobilnät och teleoperatörer.
I Mobills nya biljetthanteringsystem M-ticket 2.0 så validerar kunden biljetten bestående av en unik nummerkod genom att scanna telefonskärmen under en validator eller genom att föra telefonen mot samma kontrollenhet, så kallat near field communication. Den nya versionen ger även resenärer möjlighet att köpa flerbiljettkuponger och gruppbiljetter och stödjer 2G, 3G och 4G-nät.