Telenor kommer att utlokalisera sin kundservice till Sykes och Transcom från och med den 7 april. Därmed varslas 35 personer med anställning i Karlskrona om uppsägning medan 50 anställda i Kalmar och 32 i Umeå får ny arbetsgivare.
"Eftersom all kundservice-verksamhet i Karlskrona flyttas till Kalmar och Göteborg har Telenor lagt ett varsel i Karlskrona om 35 tjänster. Dessa erbjuds anställning hos den nya leverantören i Kalmar och Göteborg", skriver Telenor i ett pressmeddelande.
"För att fortsätta vara konkurrenskraftiga måste vi ständigt se över hur vi kan erbjuda våra kunder så bra service och tjänster som möjligt. Genom att anlita två företag specialiserade på kundservice är vi övertygade om att vi skaffar oss förutsättningarna för att lyckas med det. Vårt beslut får konsekvenser för medarbetare hos oss och hos våra underleverantörer och vi ska göra vårt bästa för att den process som nu inleds går så bra som möjligt. Alla de Telenoranställda som påverkas erbjuds anställning hos våra leverantörer. Vi vill tacka dem för deras arbete och hoppas att många av dem väljer att tacka Ja och fortsätta arbeta tillsammans med oss", säger Martin Petersen, chef Products & IT på Telenor Sverige, i en presskommentar.
Även ett antal anställda hos de bemanningsföretag som i dag har uppdrag inom ramen för Telenors kundservice drabbas av bolagets omläggning av kundservicen.