Efter ett 60-tal anmälningar till Konsumentverket och mer än 150 klagomål hos landets konsumentvägledare, bara i höstas, så stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, teleoperatören Telephon.
Det mål som KO nu engagerat sig i gäller just en äldre man som fick köpa sig ur ett abonnemangsavtal. Mannen tvingades betala dryga 10 000 kronor i förtidslösen för att bli av med ett treårigt företagsabonnemang med Telephon. Detta trots att mannen hade ångrat avtalet inom den normala ångerfristen, alltså 14 dagar. Telephon vägrade dock att låta mannen ångra sitt avtal eftersom de såg honom som näringsidkare. /
/ Intressant att notera i stämningsansökan är att eftersom Telephon inte lämnat korrekt information om konsuments ångerrätt bör den normala ångerfristen på 14 dagar egentligen vara så lång som ett år. Detta kan ha betydelse även för andra konsumenter som befinner sig i liknande situation som mannen som KO företräder, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.