Det råder delade meningar bland operatörerna huruvida det är ett bra eller dåligt förslag från regeringen om de kortade uppsägningstiderna. Det visar en rundringning till de stora operatörerna, som Telekomnyheterna har gjort.
Medan mobiloperatören 3 ser positivt på förslaget så ser de övriga operatörerna en hel del problem.
Vi ser positivt på förslaget. Den faktiska efterfrågan på korta bindningstider har minskat kraftigt då alltfler vill få en smartphone när de tecknar abonnemang. Vi som dessutom är den minsta operatören på marknaden borde också vara den som tjänar mest på den ökade rörlighet som uppstår när uppsägningstiderna kortas, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, till Telekomnyheterna.
Andreas Hamrin, presschef på Telenor, ser dock flera problem med förslaget:
Om en av våra fastnätskunder har en uppsägningstid på en månad och vi har en uppsägningstid gentemot vår grossistleverantör, som är längre så uppstår en obalans på marknaden. Därtill ser vi problem på kontantkortsmarknaden där vi har stora rabatter på telefoner, som baseras på att vi har längre uppsägningstider. Med en sådan här lag måste vi istället höja beloppet som kunden laddar sin telefon med eller hitta något annat sätt att kompensera intäktsbortfallet med, säger han till Telekomnyheterna.
Även Tele2 är kritiska:
Vi är lite fundersamma på vad näringsdepartementet är ute efter. För det första är det här en helhetsaffär, där priset på telefon och abonnemang är satt efter bindningstid och uppsägningstid. Då tycker vi är det viktigt att titta på vilken effekt en sådan här förändring får på kundens totalpris. För det andra så kan kunden redan i dag säga upp sitt abonnemang tre månader innan bindningstiden är slut, för att på så sätt slippa den tre månader långa uppsägningstiden. Därför har vi svårt att se vad departementet är ute efter, säger Stefan Backman, chefsjurist för Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
Vi är inte överraskade över de lagförslag som kommit. Vi ska nu gå igenom dem i mer detalj för att förstå hur de påverkar vår verksamhet och våra kunder, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia, till Telekomnyheterna.