När 3 nu vänt sig till rätten med en stämningsansökan mot Tele2, är det ännu ett domstolsärende där en operatör anklagar en annan för att sabotera marknaden. En framväxande trend som kan få negativa effekter för branschen och få kunden att tröttna, menar Ulf Elg, professor i marknadsföring vid Ekonomihögskolan i Lund.
- Det som kan få en negativ effekt på branschen är just att det blir väldigt mycket fokus på pris. Jag har länge arbetat med dagligvaruhandeln som fortfarande är mycket prisstyrt och det är ju något som får effekter i flera led, säger Ulf Elg till Telekomnyheterna.
Ett högt tonläge och ifrågasättande av konkurrenterna, kan också leda till att trovärdigheten kan ifrågasättas av kunden, men också till ett växande engagemang menar han.
- Det kan ju också leda till att kunden faktiskt går in och kontrollerar om leverantören som påstår sig vara billigare än konkurrenterna faktiskt är det. Och då har det ju fått effekt för operatörerna, eftersom det lockat intresse.
En bransch där leverantörer ständigt strävar efter att kunna erbjuda och skylta med den billigaste prislappen, kan leda till en förändrad konsumtion. Från att man tidigare tecknat abonnemang hos en operatör för en längre tid, till att bli något av en konsumtionsvara där kunden tätt byter leverantör efter bästa aktuella villkoren.
- Ett exempel där är energibranschen där det skiftar hela tiden och där vi sett den utvecklingen. Men i kundens fall kan det också leda till att man blir trött på all annonsering, säger Ulf Elg och fortsätter:
- I många prisannonser riktar man sig till nya kunder, och glömmer bort de man redan har. Man ska inte glömma bort att det kostar mer att skaffa en ny kund än att behålla en som är lojal. I ett system där det huvudsakliga fokuset ligger på att locka till sig nya får man visserligen en väldig omsättning, men också höga kostnader, avslutar han.