BMW har sedan tidigare erbjudit bilar med anslutna tjänster levererade av specialisten WirelessCar i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Nu börjar den tyska biltillverkaren erbjuda uppkopplade fordon också på den kinesiska marknaden med tjänster omfattande nödsamtal, fel- och concierge-samtal, samt trådlös upplåsning av dörrar, trafikinformation och ytterligare några internetbaserade tjänster.
"Kina är en unik och komplex marknad och våra samarbeten med China Unicom och andra viktiga aktörer gör att vi kan dra nytta av deras unika expertis på marknaden, samt ges tillstånd att verka i Kina. Detta markerar ett trovärdigt steg i WirelessCar globala fotavtryck och visar vårt engagemang i Kina som den största och snabbast växande marknad ", säger Martin Rosell, VD WirelessCar, i en presskommentar.
WirelessCar började tidigt bygga upp särskilda kunskaper om den kinesiska marknad med en första pilotprojekt som inleddes 2008, då i samarbete med lokala partners. Under 2011 grundade WirelessCar egna dotterbolag i Peking och Tianjin för att knyta partnerskap, joint ventures och bygga statliga relationer. För BMW i Kina, anpassade WirelessCar dess call center-applikationer till den lokala marknadens behov, och levererar även stöd och underhåll till China Unicom som är BMW: s lokala telekomleverantör som samarbetar med WirelessCar i kommersiella projekt.