NYHETSARKIVET
10 apr 2013 12:33
Mediavision: 2014 beräknas 8 av 10 äga en smartphone
Smarta och mobila skärmar har på kort tid etablerat sig hos majoriteten av svenskarna och tillväxten under kommande år väntas förbli mycket stark. Användandet av media via mobila enheter ökar i takt med utbredningen av mobila skärmar, vilket skapar förutsättningar för ökade digitala intäkter konstaterar Mediavision i sin årliga analys av den mobila mediemarknaden i Sverige som släpptes i dag.

Vid utgången av 2010 hade en av fyra skaffat en smartphone och två år senare, 2012, har nära 60 procent en smartphone och över 20 procent av hushållen en surfplatta. Under kommande två år väntas den mobila utbredningen fortsätta starkt. Redan 2014 väntas över 80 procent ha tillgång till en smartphone, och surfplattan förväntas finnas i över hälften av alla hushåll.

”Utvecklingen på mobilmarknaden är anmärkningsvärd. Än så länge har de mobila intäkterna varit små, men vi ser tydliga indikationer på mobilitet som viktig drivkraft för delar av medieindustrin. Den kraftiga ökningen för digitala musikintäkter genom streaming och tillväxten på mobilannonsmarknaden som vuxit med tresiffriga tillväxttal, är bara några exempel”, säger Kim Sandström på Mediavision, i en kommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108