Sedan förra veckan har Telia en ny organisation för sin fiberverksamhet i Sverige och tanken är att ta ett helt nytt grepp för att få nöjdare kunder som ska stanna längre hos operatören.
Fiber är vår strategiskt viktigaste kundsatsning, här bygger vi för de kunder som vi ska få att stanna kvar hos oss. Därför ska vi jobba med att leverera en helhetsupplevelse för kunden där vi paketerar ihop accessen med attraktiva tjänster, säger Anna Philipson, nytillträdd chef för den nya enheten Fiber Business.
För att verkligen göra något nytt har man på Telia tittat på bilbranschens sätt att ta hand om kunderna.
Vi jobbar efter något som vi kallar TeliaSonera Lean, det handlar om att jobba end to end, från ax till limpa. Utgångspunkten är att de som jobbar i kundinteraktion är de som skapar värde, övriga medarbetare är support till de som skapar värde. Allt börjar med kundbehov och slutar med kundupplevelse. I detta ingår att våra säljare ska ta ett större helhetsansvar och därmed ha örnkoll på tjänster och produkter för att kunna stötta kunderna i deras köp av fiber från oss, säger Anna Philipson.
Än så länge pågår mycket arbete internt på Telia för att skapa såväl organisation som paketering för den nya fiberenheten Fiber Business, men målet är att så snart som möjligt börja rulla ut tjänsterna över hela landet.