Upphandlingen för Kommunikation som tjänst, KST, syftar till att tillgodose kunders behov av paketerade tjänster för data- och telekommunikation. Anbudsgivaren ska samordna och ansvara för alla ingående delar i leveransen inklusive den bakomliggande tekniska plattformen. Kunden ska inte äga någon ingående utrustning i leveransen med undantag av telefoner och klienter.
Områden som omfattas är:
· WAN - paketerade funktioner och tjänster för att koppla ihop kundens LAN och andra olika typer av nätverk, så att användare och datorer på en plats kan kommunicera med andra användare och datorer på andra platser.
· Internet - paketerade funktioner och tjänster för att koppla ihop kundens LAN med internet, så att användare och datorer kan kommunicera med andra.
· LAN - paketerade funktioner och tjänster för ett nätverk för datakommunikation begränsat till en byggnad, eller en grupp av byggnader, och som använder ett protokoll i datalänksskiktet av t.ex. Ethernet. I leveransen kan, förutom aktiv utrustning, även kablage, kontaktdon, plintar, rack och korskopplingar etc. ingå.
· Digitala möten - paketerade funktioner för röst och videokonferenser där kunden inte äger produkter, programvaror eller plattform utan köper detta som en paketerad tjänst. Digitala möten kan endast avropas samtidigt med ett komplett avrop av annat område inom ramavtalet.
· Telefoni - paketerade funktioner för tal mellan två eller flera parter via ett kommunikationsnät och med tilläggsfunktioner för bild och dataöverföring t.ex. SMS, mobildata samt MDM (mobile device magagement).
· Kontaktcenter - paketerade funktioner där en grupp personer, på ett samlat sätt, hanterar kundärenden via t.ex. internet, e-post, chat, telefon, brev, SMS och fax. Avsikten är att tjänsten ska integreras i kundens verksamhetssystem, förenkla kommunikationen och reducera hanteringsflöden av ärenden till och från kunden. Även call center och telefonisttjänst ryms inom detta område och anbudsgivaren ansvarar för att bemanna funktionen.
Unified Communications ryms även inom denna upphandling. Det är en kombination av ovan områden och omfattar paketerade funktioner för samlad kommunikation.