NYHETSARKIVET
25 apr 2013 12:50
Tele2: ”Beslutet visar att 3 saknar stöd för sin uppfattning”
Tele2 låter sig inte nedslås av Marknadsdomstolens beslut att bolaget inte får använda sig av frasen ”det enda abonnemanget i Sverige, förutom de riktigt dyra fastprisabonnemangen, som inte har några öppningsavgifter”, i sin marknadsföring. Tvärtemot fortsätter man att hålla en hög svansföring i munhuggeriet mot konkurrenten 3.

– Vi välkomnar Marknadsdomstolens beslut eftersom det visar att 3 saknar stöd för sin uppfattning i 10 av 11 frågor. Till exempel har Marknadsdomstolen inga som helst synpunkter på att vi fortsätter marknadsföra vårt 4G-nät som det enda 4G-nät i Sverige som har 99 procents befolkningstäckning, vilket är fakta. Vi har förståelse för att vi trampar på ömma tår när vi går ut med denna marknadsföring eftersom till exempel 3 har en ytterst begränsad 4G-täckning i jämförelse med vår. När det gäller frågan om öppningsavgifter så är det viktigt att poängtera att vårt Volym-abonnemang, till skillnad från de allra flesta andra abonnemangen, helt saknar öppningsavgifter. Det kommer vi fortsätta berätta till våra kunder även fast 3 inte gillar det. Givet Marknadsdomstolens beslut kommer vi dock fortsättningsvis inte att jämföra oss med våra konkurrenter i denna del eftersom de uppenbarligen inte uppskattar detta. Istället kommer vi låta abonnemangsvillkoren tala för sig själv, vilket egentligen är tillräckligt, säger bolagets chefsjurist Stefan Backman i en kommentar till Telekomnyheterna.

3s presschef Erik Hörnfeldt håller en lägre profil i sin kommentar till beslutet.

– Vi välkomnar Marknadsdomstolens unika beslut att omedelbart stoppa Tele2s nuvarande kampanj och vi utgår från att Tele2 kommer att rätta sig efter beslutet och ta ner de vilseledande budskapen så snabbt som möjligt, säger Erik Hörnfeldt till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108