NYHETSARKIVET
29 apr 2013 12:29
Mediavision: Halv miljon hushåll har webb-TV-abonnemang
Under mars månad i år betalade 500 000 svenska hushåll för någon form av webb-TV-abonnemang. Det uppger Mediavision, som har undersökt marknaden.

Framförallt är det Netflix som har drivit på marknaden som har tredubblats sedan Netflix lanserade i Sverige i oktober 2012.

”Tillväxten av webb-TV-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-TV-plattformar som t ex satellit-TV eller det digitala marknätet. För TV-industrin som helhet är det som händer nu högintressant. Nya typer av tjänster från flera och delvis nya aktörer skapar ett nytt marknadsläge. För många hushåll kan det dock ännu handla om nyhetens behag, med olika prova-på-abonnemang”, säger Natalia Borelius på Mediavision, i en presskommentar.

Netflix är överlägset störst på den svenska marknaden, men de är inte den enda vinnaren. Även aktörer som Viaplay och HBO Nordic har vuxit under första kvartalet i år.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108