På fredag väntas mobiloperatören 3 lansera en egen lågprisoperatör, likt Telias Halebop och Tele2:s Comviq, det erfar Telekomnyheterna. Anledningen lär delvis vara för att man vill fira sitt tioårsjubileum på ett högtidligt sätt, men samtidigt behöver man likt Telia och Tele2 ett lågprisvarumärke som kan försvara de egna marknadsandelarna.
Vi kommenterar aldrig erbjudanden och lanseringar innan de har skett, säger Erik Hörnfeldt, presschef på 3, till Telekomnyheterna, efter att ha fått frågan om en lansering är förestående.
Det mest troliga är att 3 kommer att kombinera sitt nya varumärke med en offensiv lanseringskampanj där man ytterligare pressar priserna på mobilmarknaden. Detta förnekas dock av Erik Hörnfeldt.
Vi gör aldrig någonting med avsikt att dumpa priserna på marknaden. Det finns en annan operatör på marknaden som gör allt för att försvara sin position som den billigaste operatören på marknaden varför det är onödigt för oss att försöka priskriga, säger han.
TN: Men förra året var det ni som dumpade priserna när priskriget drog igång?
Vi sade även förra året att det var en kampanj från vår sida, men då var det en annan operatör som gick in och dumpade priserna, säger Erik Hörnfeldt.
Sedan 2008 driver 3 lågprisvarumärket Oister på den danska mobilmarknaden. Vid årsskiftet rekryterades dessutom Johannes Boson, som tidigare varit chef för Tele2:s lågprisvarumärke Optimal Telecom, som ny försäljningsdirektör på 3 i Sverige.