Telekomanalytikern Bengt Nordström, vd på Northstream, är imponerad av 3:s utveckling under de tio år operatören funnits på marknaden.
- 3 har egentligen gjort en fantastisk resa under dessa tio år. När de lanserade var det något av en katastrofstart så det är hatten av för den uppryckning de gjort, säger han till Telekomnyheterna.
TN: Vilka misstag var det de gjorde vid lanseringen 2003?
- De gjorde alla misstag man kunde göra, brände enormt mycket pengar på att leverera en teknik, 3G, innan marknaden var mogen för det och innan det fanns vettiga telefoner som kunde hantera det, säger Bengt Nordström och fortsätter:
- Det positiva som kom ur detta var dock att alla de pengar de satsade resulterade i ett ganska stort nät. Vanligtvis har fjärdeoperatörer i andra länder mycket mindre täckning jämfört med sina konkurrenter, så på det viset är 3 unika.
TN: Vad tror du det är som gjort att 3 då lyckades vända denna så kallade katastofstart?
- Jag tror att de med tiden lyckats bygga en bra ledningsgrupp, ett bra team som tagit fram en tydlig profil med ett tydligt varumärke. De har en trimmad organisation, är innovativa och starka i sin marknadsföring.
Trots en stärkt position tror Bengt Nordström dock att 3 i framtiden är en viktig pusselbit när marknaden konsolideras från fyra till tre operatörer.
- I min världsbild finns det inte plats för fyra operatörer på den svenska marknaden, vilket förra årets priskrig tydligt visade. 3 är som sagt den minsta operatören och en naturlig del av en sådan konsolidering. I dag levererar de dock ett bra resultat så de sitter inte i sjön direkt, avslutar Bengt Nordstöm.