NYHETSARKIVET
6 maj 2013 12:26
Nicholas Högberg: Hallon ska vara Spotify för mobiltelefoni
3s nya lågprisoperatör Hallon ska vara som Spotify med mobiltelefoni. Det säger Nicholas Högberg, vd för 3 i Sverige, som själv har varit med och utformat den nya operatörens erbjudanden.

– Det är ett litet gäng under ledning av Niklas Wilhelmsson, som tidigare jobbat hos oss, men som jag lockade tillbaks från Groupon för någon månad sedan, som har tagit fram Hallon. Tanken är att skapa ett erbjudande för de som inte gillar finstilta villkor, där vi har skrapat bort allt som är kundfördomar, säger Nicholas Högberg.

Hallon har medvetet lagt sig fyra kronor högre än värsta konkurrenten Comviq, men har å andra sidan paketerat med 5 Gb datatrafik, jämfört med Comviqs 3 Gb.

– Vi ska inte driva något priskrig utan ska erbjuda en enkel produkt utan krångel som kreditkontroll, aktiveringsavgift, uppsägningstid eller bindningstid. Dessutom kommer vi bara att sälja abonnemanget via webben.

TN: Vilken position ska Hallon ha gentemot 3? En churn-dämpare eller för att skapa tillväxt?

– Hallon ska ge tillväxt. Vi har gjort en enorm analys av marknaden och kan konstatera att 90 procent av de kunder som vi attraherar genom det här erbjudandet tillhör en annan målgrupp än 3s. Dessutom har vi på 3 en extremt låg churn, säger Nicholas Högberg självsäkert.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108