NYHETSARKIVET
21 maj 2013 12:01
Bahnhof kräver PTS-åtgärder för att få tillbaka porteringsavgifter
Knappt 300 000 kr. Så höga är porteringsfakturorna från Telavox som Bahnhof bestrider. Nu kräver man att Post- och telestyrelsen, PTS, granskar om det är skäliga avgifter.

Bakgrunden är att Bahnhof har lämnat Telavox telefonitjänst för att i stället ha kunderna på sin egen plattform. Men när kunderna skulle flyttas över krävde Telavox avgifterna som nu är ett fall för PTS. Så här skriver Bahnhof i sin argumentation till PTS:

”Bahnhofs roll som virtuell operatör innebär att Telavox ansvar är begränsat till övervakning och drift av telefoniplattformen. Telavox har ingen kontakt med Bahnhofs kunder då Bahnhof själva använder den ”portal” som Telavox tillhandahåller för administrering av kunder. Vid utporteringar för Bahnhofs kunder sägs inte kontot upp per automatik utan måste göras manuellt av Bahnhofs personal i Telavox system. Om Bahnhof inte säger upp kunden fortsätter Telavox att debitera Bahnhof för ett telefonnummer som t.ex. ligger hos Telia. Bahnhof har tidigare insisterat på att Telavox per automatik (eller manuellt) ska avsluta kunderna vid utporteringar men Bahnhof har då fått som svar att det är Bahnhofs ansvar att sköta denna bit. Telavox gör således inget aktivt arbete för dessa nummerporteringar och det finns därmed ingen som helst grund till att fakturera 37 kr/utportering.”

– Nu ska vi titta på det och avgöra om det är något som vi behöver göra en tillsyn på. Då undersöker vi om företaget verkligen har rätt att ta ut de här avgifterna. Grunden är att man bara får ta ut avgifter om man har haft kostnader för porteringarna, säger Helena Åkerlund, enhetschef på Nätsäkerhetsavdelningen på PTS, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108