I går kväll meddelade Telia sina kunder att de åter nått en överrenskommelse med Viasat efter den dispyt som gjorde att Viasats kanaler släcktes ned för Telias alla TV-kunder via fiber i april. I tisdags, den 21 maj, var avtalet klart och påskrivet, och nu finns Viasats kanaler tillbaka i Telia-kundernas ruta meddelar operatören.
- Kunderna fick redan i går kväll tillbaka TV3, TV6, TV8 och TV10. Därefter kommer vi successivt, och så fort som möjligt, att kunna erbjuda de Viasat-paket som kunderna hade fram till den 15 april. Ett brev kommer att skickas ut till kunderna inom kort med mer information, säger Jonas Hasselberg, VP Product Management Consumer Products på TeliaSonera Broadband Services, till Telekomnyheterna.
TN: Dispyten grundade sig ju i oenigheter kring sändningsrättigheterna i öppna nät, där ni förlorade i en utslagsgörande skiljedom. Har ni ändrat er åsikt kring detta i det nya avtalet?
- Vi är helt överens i det nya avtalet, vilket känns väldigt bra. Nu kan vi erbjuda Viasats utbud till alla våra kunder igen. Tyvärr kan jag inte gå in på detaljer runt själva avtalet, säger Jonas Hasselberg.
TN: Hur långt sträcker sig det nya avtalet?
- Vi kan inte kommentera våra avtal i detalj, tyvärr, och det gäller även hur långt de sträcker sig.
TN: Viasat valde ju att kompensera kunderna, har ni eller kommer ni göra det på något vis?
- Vi har kompenserat kunderna i form av ett alternativt utbud, bland annat med HBO, och lägre priser under den period vi inte fått distribuera Viasats kanaler. De har också fått fem fria hyrfilmer, säger Jonas Hasselberg.