Sedan Telia lanserade sin nya logotype för två år sedan har operatörens reklaminvesteringar haft minskande effekt. I botten bland alla operatörer hamnar dock Comviq, som fått sämst gensvar på sina investeringar i reklam de senaste åren. Det visar en mätning gjord av Indikat som Resumé publicerat.
Den lila loggan Telia lanserade 2011 fick inte önskad effekt på de svenska konsumenterna. Effektiviteten för operatörens reklam har i stället minskat sedan lanseringen, och utvecklingen har sedan fortsatt nedåt sedan DDB lanserade sina nya reklamfilmer för Telia förra året. Mätningen från Indikat visar att Telia närmare bestämt har tappat uppmärksamhet från mer än en miljon svenskar per månad sedan 2010. Antalet kontakter som lade märke till reklamen minskade med fyra miljoner mellan 2011 och 2012.
Under de tre senaste åren har Telia gjort i princip lika mycket reklam per år för sina mobiltelefontjänster, och investerat mellan 250 och 300 miljoner brutto. Motsvarande period har andelen TV-reklam minskat successivt till förmån för morgontidningar visar mätningarna.
Dock hamnar inte Telia längst ned på listan, utan Comviq ligger i botten. Comviq tappade mest i effektivitet av alla under perioden, beroende på att reklammängden mer än fördubblades till drygt 200 miljoner kronor brutto, samtidigt som färre än tidigare lade märke till reklamen. Effektivast i mätningen var Telias kontantmärke Halebop, vars reklam visat sig ha störst effekt per investerad krona.