Idag är hälften av alla mobiltelefoner som säljs smartphones och om fem år, vid utgången av 2018, kommer det att finnas 4,5 miljarder smartphones worldwide. Det innebär en revidering av Ericssons tidigare uppskattning där man har räknat med 3,3 miljarder smartphones 2018.
Anledningen till revideringen av våra siffror är till hälften beroende på att vi har sett en ökad efterfrågan på billigare smartphones i Sydostasien, säger Peter Jonsson, Director Strategic Marketing inom Ericsson Networks, till Telekomnyheterna.
Av Ericssons Mobility Report, som presenterades i dag, framgår också föga överraskande för att vara en rapport från nätleverantören Ericsson att nätprestanda är den viktigaste faktorn för kundlojalitet på mobilsidan.
Enligt Ericsson står nätprestandan för 20 procent av lojalitetspåverkan för mobilkunderna, följt av värde för pengarna med 16 procent och pågående kommunikation med 11 procent. Längre ner på listan finns lojalitetsbelöningar, som bara ger 5 procents lojalitetspåverkan, det vill säga en fjärdedel så bra utväxling som nätprestandan.