NYHETSARKIVET
5 mar 2008 12:04
Telenor tappade tappade till 24,5 procents marknadsandel
Under de sex månaderna mellan den 31 mars 2007 och den 30 september tappade Telenor 1,6 procentenheters marknadsandel på den svenska bredbandsmarknaden. Medan den totala bredbandsmarknaden i Sverige ökade med 192 000 kunder så ökade Telenor-koncernen i Sverige, bestående av Telenor, Bredbandsbolaget och Glocalnet, sin kundstock med 8 000 kunder.

Det innebär att bolaget minskade sin marknadsandel i Sverige från 26,1 procent den 31 mars till 24,5 procent vid utgången av september 2007, enligt statistik som Telekomnyheterna har satt samman baserat på operatörens egen redovisning och Ectas statistik över svenska bredbandskunder.

Minskningen innebär samtidigt att Telenor har raderat ut den marknadsandelsökning som bolaget fick i samband med förvärvet av Sprays telekomverksamhet vid årsskiftet 2006/2007. Innan det förvärvet hade Telenor en marknadsandel på 24,8 procent.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108