Sveriges tre största bredbandsoperatörer stod den 30 september förra året för 80,4 procent av slutkundsmarknaden. Det framgår av statistik som Telekomnyheterna har sammanställt.
Statistiken, som bygger på operatörernas egna abonnenttal och Ectas statistik över bredbandskunder i Sverige visar även att landets två största bredbandsoperatörer Telia och Telenor har tappat marknadsandelar under det senaste året medan Com Hem, som är sveriges tredje största bredbandsoperatör, har ökat sina marknadsandelar.
Totalt sett har de tre största operatörerna minskat sin gemensamma marknadsandel från 81,1 procent Q3 2006 till 80,4 procent vid utgången av Q3 2007.
Så här ser marknadsandelarna ut för Q3 2007 (marknadsandelar för Q3 2006 inom parentes):
Telenor: 24,5% (24,8%)
Telia: 38,5% (39,0%)
Com Hem: 17,5% (17,3%)
Summa de tre största operatörerna: 80,4% (81,1%)
Fotnot: I Telenors siffror ingår bredbandskunder från Telenor, Bredbandsbolaget och Glocalnet.