NYHETSARKIVET
24 jun 2013 12:18
Konsumentverket fortsätter kriga för kortare bindningstider
Trots att en statlig utredning har kommit fram till att det inte behövs kortare bindningstider på de svenska marknaderna för telekom och TV fortsätter Konsumentverket att kriga för detta syfte.

I torsdags skickade de nordiska konsumentombudsmännen ett gemensamt uttalande till EU-kommissionen med ett krav på att det måste bli lättare att byta abonnemang för TV-, telefoni-, och internettjänster. Deras krav är att bindningstiden aldrig bör vara längre än sex månader.

”Det ska vara enkelt att säga upp ett avtal en konsument inte längre vill ha. Uppsägningstiden bör inte vara längre än en månad. Det ska inte kosta något att säga upp ett avtal och det får inte finnas formkrav på hur uppsägningen ska gå till. I dag är det väldigt enkelt att ingå avtal på de här marknaderna. Konsumentombudsmännen menar att det måste vara lika enkelt att komma ur ett avtal som det är att ingå ett. Konsumenterna ska inte hindras från att byta eller säga upp abonnemang när tjänsten inte längre uppfyller deras behov. Leverantörerna bör arbeta för att konsumenterna är nöjda i stället för att låsa fast dem i abonnemang”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108