WyWallet, de fyra största mobiloperatörernas gemensamma mobilbetalningsbolag, har fyllt ett år. Med en ny vd vid rodret satsar bolaget nu på att utöka sina tjänster, först och främst med ett pilottest under Almedalsveckan.
TN: Jakob Söderbaum, har du hunnit bli varm i kläderna än som ny vd för WyWallet?
- Jag har nu gjort mina första 20 dagar och det känns mycket bra. Inledningsvis har det varit fullt upp med att leverera det som legat i pipeline, men det händer också mycket nytt framöver. Vi släppte nyligen en förbättring av tjänsten som förenklar sms-registreringsprocessen och har även gjort användarupplevelsen smidigare. Vi ser också över de strategiska målsättningarna inför hösten. Så jag kan nog säga att jag ändå hunnit med att arbeta med såväl de strategiska delarna som de operativa, säger Jakob Söderbaum till Telekomnyheterna.
TN: Vad kommer härnäst för WyWallet?
- Webbetalningar i mobilen växer och är något som vi sett stort intresse för. Vårt fokus nu är att få ut vårt onlineerbjudande på bred front men vi har också sett en ökad efterfrågan på vårt SMS-erbjudande sedan förbättringen. Vi har i redan i dag över 1 000 handlare som använder sig av WyWallets betalningstjänst, säger Jakob Söderbaum.
TN: Hur ser det ut när det kommer till den fysiska handeln?
- Framför allt är e-handeln viktig för oss just nu, men i den fysiska handeln kommer vi faktiskt att testa en ny lösning som finns tillgänglig från och med Almedalsveckan i Visby nästa vecka. Då lanserar vi ett projekt tillsammans med drygt tjugotal handlare i Visby på Gotland där du kan betala bara genom att svepa med mobilen över en avläsare.
Den pilot WyWallet provkör i Visby fungerar så att du får en sticker som du klistrar på luren, kopplar funktionen till din WyWallet-app och sedan läses denna av när du sveper den över butikens avläsare.
- Vi såg det lämpligt att testa denna pilot i Visby och förhoppningsvis faller det ut väl under Almedalsveckan, säger Jakob Söderbaum.
TN: SMS-tjänster, webbetalningar och fysisk handel. Vad kommer vara fokus för WyWallet framöver?
- Huvudfokus är att öka sms-affären och därtill webb-handeln. Sedan vill vi utöver det känna oss för i de fysiska butikerna.
TN: Hur lyhörda är ni gentemot kunder och handlare i utvecklingen av era tjänster?
- Lyhördhet är viktigt. Primärt är det slutkunden som är viktigast för oss, tätt följt av nöjda handlare. Den feedback vi får värderar vi högt eftersom det kan leda till högre kundnöjdhet och därmed användande. Vi har ju i dag drygt 830 000 användare och vi vill förvalta dem väl samt locka nya. Vi lockar till oss ett stort antal nya kunder varje dag och vi anstränger oss för att öka användandet av appen genom att förenkla och förbättra våra andra tjänster som att skicka pengar och fylla på kontantkort.