Såväl 3 som Tele2 gläds åt Konsumentombudsmannens förslag om lagstiftning som innebär ångerrätt vid gatuhandel eftersom de själva redan erbjuder ångerrätt.
Vi tillämpar redan distanavtalslagen vid vår försäljning med 3Action. Vi har flera tusen nöjda kunder per månad och ångerrätten är en bra trygghet för de kunder som av någon anledning inte är nöjda med sitt köp, säger Nicholas Högberg, kommersiell direktör på 3, till Telekomnyheterna.
Thomas Ekman privatmarknadschef för Tele2 i Sverige berättar att man inom Tele2 har tillämpat ångerrätt sedan sommaren 2007.
Då hade vi redan kört det i drygt ett halvår med Optimal Telecom för att se hur det fungerade, säger Thomas Ekman.
Enligt Thomas Ekman får kunderna testa produkten, men inte använda den mer än i testsyfte för att kunna lämna tillbaks den inom två veckor.
Det är som om man köper ett par byxor. Man kan inte använda dem under en fest och sedan lämna tillbaks dem. Man får bara prova dem innan man lämnar tillbaks dem, säger Thomas Ekman.