Färre väljer att köpa Telias nya mobilabonnemang Telia Mobil Dela, som lanserades i slutet av mars i år. Detta trots massiv marknadsföring av abonnemanget under våren.
I samband med TeliaSoneras förra kvartalsrapportering den 19 april i år lät operatören meddela att 23 procent av de nya mobilkunderna valde att teckna Telia Mobil Dela, men i dag, knappt tre månader senare är motsvarande siffra bara 20 procent.
Tittar man på försäljningen av den här typen av abonnemang i USA, där de har funnits en tid, så ligger den kring 25 procent av nyförsäljningen så om vi ligger i häradet 20-25 procent så ska vi vara nöjda med en så här ny produkt, säger Per-Arne Blomquist, tillförordnad vd och koncernchef för TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
Motsvarande produkt har generellt sett sålt bättre i grannländerna Norge och Danmark, något som Per-Arne Blomquist förklarar med att den svenska paketeringen där man försöker paketera hela familjens behov i ett abonnemang är mer komplex än paketeringarna i grannländerna.
Det är alltid lite svårare att samordna en hel familjs olika behov och viljor när det gäller mobiltelefoni, säger han.