Totalt har Telia identifierat elva kunder som drabbats av att deras fakturor och fakturaspecifikationer har publicerats på Internet. Det säger Hans G Larsson, pressansvarig på TeliaSonera, till Telekomnyheterna, med anledning av de mediauppgifter om läckage av fakturaunderlag på Internet.
Det kan dyka upp fler som har drabbats, men nivån på elva drabbade har varit stabil under en längre tid. Vi jobbar dock för fullt med att försöka hitta den gemensamma nämnare som har gjort det möjligt att hitta dessa fakturaspecifikationer via internet, dessutom har vi stängt ner det system där denna information finns. Det innebär att våra kunder som vill betala Telia-fakturan via internetbanken, nu bara kan komma åt fakturaspecifikationen via Mina Sidor på Telia.se. Även där har vi skärpt inloggningssäkerheten för att minska exponeringen av fakturaspecifikationerna, säger Hans G Larsson.
Telia sparar, enligt egen uppgift, inte på några resurser när det kommer till att identifiera var detta fel har uppstått. Därför ringer man upp de drabbade kunderna och undersöker vilka datamiljöer, internetbrowser, internetbank, med mera som kunderna använder för att kunna identifiera problemet.
Vi ser också över vilka rapporteringsskyldigheter vi har till myndigheter med anledning av detta problem, säger Hans G Larsson.