När TV-priset Kristallen i går anordnade ett heldagsseminarium för branschen var mobiltelefonen påtagligt närvarande under flera programpunkter. Den minsta skärmen, som blivit det snabbast växande TV-fönstret, banar väg för en personlig men också social konsumtion av rörlig bild.
- Mobilen är i dag den mest personliga och intima ägodel vi har. Och den tar vi med oss till platser och i situationer dit vi aldrig skulle ta med oss den bärbara datorn eller ens surfplattan, säger Maks Giordano, Managing Director och en av grundarna till Kreait, under sitt anförande på Cirkus i Stockholm där Telekomnyheterna närvarade.
Maks Giordano har under flera år arbetat både inom TV och telekom, bland annat på tyska ProSiebenSat.1 Media, och han tycker inte att de traditionella TV-aktörerna ska känna sig hotade av mobiltelefonen, snarare se den som ett komplement.
- Mobilfönstret ersätter inte den stora TV-skärmen, utan det är konsumtionen av rörlig bild som förändrats från passivt slötittande till ett framåtlutat aktivt sådan, säger Maks Giordano.
Han gav också exempel på hur interaktionen kring TV och film i sociala medier med hjälp av den smarta mobilen fullkomligt exploderat de senaste två åren.
- När Super Bowl sänder i USA noterades 52 miljoner tweets som gick att hänföra till turneringen. När Grammy sändes tweetade 70 miljoner om galan och bara under Oscargalans röda matta registrerades 1,2 miljoner tweets. Vare sig du läser Ericssons eller Googles globala undersökningar kommer de att visa på trenden i att allt fler använder mobiltelefonen som en second screen för sociala medier och information på det här viset, säger Maks Giordano.
Detta, menar han, bygger broar mellan branscherna.
- Det knyter ihop marknader, exempelvis för reklam. I dag har vissa annonsörer använt sig av just Twitter på ett nytt sätt i sin paketering. Den reklam som visas under ett TV-program, till exempel Mad Men, den reklamen kopplar man samman och matchar med twitterflödet kring just detta program. På så vis kan reklamen hänföras ännu närmre till programmet.