Den 1 september, det vill säga i söndags, tillträdde Johan Dennelind formellt som vd och koncernchef för TeliaSonera. Telekomnyheterna har fått en kort pratstund med honom om de första intrycken av sin nygamla arbetsgivare som han nu har kommit tillbaka till efter 18 år inom Telenor- och Vodafonekoncernerna.
TN: I söndags började du formellt ditt nya jobb som vd och koncernchef på TeliaSonera, hur känns det?
Det känns fantastiskt spännande och kul, säger Johan Dennelind.
TN: Du har redan jobbat ett par månader i bolaget vad har du gjort under den tiden?
Jag har utnyttjat tiden till att lära känna bolaget. Under de två månaderna har jag besökt fyra av våra länder och träffat hundratals medarbetare och andra intressenter för att bilda mig en uppfattning om TeliaSonera. Det har jag stor nytta av nu.
TN: Har din bild av TeliaSonera förändrats under de här månaderna och i så fall hur?
Den har fördjupats. Vi har en fantastisk kombination av kompetens och erfarenhet i företaget. Jag är imponerad av energin och passionen av våra anställda, särskilt av medarbetarna som arbetar närmast kunderna. Jag är också imponerad av vår mix av tillväxtmarknader och mogna marknader, och mixen av tekniker, fast, mobilt, tv. Jag kan inte tänka mig en bättre bransch att vara i, eller ett bättre företag. Vi hjälper människor att kommunicera och att hålla kontakten, i alla våra marknader, lokalsamhällen och samhällen, från Nepal till Norge.
Samtidigt finns det områden som oroar mig. Vi förlorar marknadsandelar på alltför många marknader. Det väcker frågor om vår konkurrenskraft. Det tycks finnas en onödigt hög grad av komplexitet i sättet vi arbetar, i många av våra processer och i våra stödsystem. Dessutom kan vi aldrig tänka för mycket på kunderna. Jag tror att mycket har gjorts med goda resultat, men vi måste se till att ha mer kundfokus i alla delar av vår organisation. Dessutom tycker jag mig se att det finns mer att göra vad gäller innovation, och då menar jag inte bara teknisk innovation. Jag tror att innovation är avgörande för vår fortsatta framgång, och vi måste våga innovera mera, säger Johan Dennelind.