TV är en av de tuffaste nötterna för dagens telekomoperatörer att knäcka just nu. Det visas inte minst av det faktum att Telenor nu tvingas stänga sin OTT-tjänst Comoyo.
TV var den tjänst, för inte alltför många år sedan, som skulle hjälpa telekomoperatörerna att få ner churnen och få upp lönsamheten. Men genom fristående streamingtjänster som bland annat Magnine, Netflix och HBO har TV istället blivit en av de tuffaste marknadsutmaningarna. Det visar inte minst Telenors nedläggning av Comoyo. Tjänsten var nämligen det som skulle rädda Telenors tillväxt på TV-marknaden när kabel TV-marknaden och satellit-TV:n börjar minska, samtidigt som tillväxten på traditionell IPTV minskat.
Många operatörer har tittat på Telenors Comoyo-satsning med intresse, för att se om det är så här man ska agera för att rädda TV-satsningen. Men nu visar det sig att en egen satsning på detta område är svår och så gott som dödsdömd redan innan lansering.
Därmed återstår den ständiga frågan om inte bit-pipe är den roll som operatörerna tvingas se sig själva i?
Mats Sjödin
Chefredaktör Telekomnyheterna (och systernyhetsbrevet TV-Nyheterna)