NYHETSARKIVET
5 sep 2013 12:23
Därför lägger Telenor ner streamingtjänsten Comoyo
Det är den hårda konkurrensen på streamingmarknaden för film och TV som blev för tuff för Telenor och ledde till ett beslut om nedläggning av streamingtjänsten Comoyo. Det kan Hanne Knudsen, PR- och kommunikationschef på Telenor Comoyo, bekräfta för Telekomnyheterna när beslutet i dag offentliggjordes.

TN: Vad är anledningen till att Telenor bestämt sig för att lägga ner Comoyo?

- Det är en kombination av saker. Sedan vi började bygga tjänsten har ett antal stora internationella aktörer kommit in på området och detta har drivit upp kostnaden för intressant innehåll på gynnsamma värdeförhållanden, en ökad konkurrens om kunderna och därmed behov av stora marknadsföringsbudgetar, säger Hanne Knudsen till Telekomnyheterna och fortsätter:

- Telenor kommer därför återkalla streamingtjänster för film och TV som ett fristående webbinitiativ. Vi kommer dock att fortsätta att erbjuda det som en förlängning av vårt befintliga TV-abonnemang via dekodern.

TN: Hur tänker Telenor framöver vad gäller TV i digitala medier?

- Moving pictures-delen av Comoyo upphör och vi kommer att fortsätta på andra områden av digitala kommunikationstjänster som vi arbetar med i dag, och identifierar nya prioriteringar för framtiden, avslutar Hanne Knudsen.

Telenorkoncernen lanserade Comoyo i Norge i slutet av 2010, då i en betaversion, för den norska marknaden. Vid tillfället fanns bara filmer i tjänsten, men TV-program och andra lagrings- och kommunikationstjänster lades därefter till utbudet. Ett par år senare, i november 2012, lanserade Telenor och Comoyo sin pilot i Sverige. Streamingtjänsten erbjöds då som självständig tjänst på både Mac och PC, och de filmer och program som fanns i biblioteket kunde köpas styckvis. Så småningom, utlovade Telenor, skulle även de svenska kunderna erbjudas möjligheten till en abonnemangsmodell med månadsavgift. I grannlandet fanns då vid samma tillfälle, i slutet av 2012, redan Comoyo som månadsabonnemang för film och med möjligheten att se totalt 17 TV-kanaler live med 7 dagars catch-up.

I mitten av juni i år valde Telenor att på nytt lansera tjänsten i Sverige, nu under namnet Comoyo View, för att försöka ta upp kampen med konkurrenter som Netflix, HBO och Viaplay. Lockbetet var att erbjuda gratis film och TV under hela sommaren för att få svenskarna att registrera sig till tjänsten. Den nypaketerade Comoyo View var en öppen beta-version, i första hand tillgänglig i Sverige och Norge men så småningom även i resten av Skandinavien. Under juni och juli månad kunde intresserade registrera sig och på så vis få två månaders gratis användning av tjänsten. Därefter var abonnemangskostnaden tänkt att övergå till ett pris om 99 kronor i månaden, dock utan bindningstid för att likt konkurrenterna Netflix och HBO kunna avslutas när man vill. Vid nylanseringen i juni i år erbjöd Comoyo runt 1 000 filmtitlar och ett fyrtiotal TV-serier via sin streamingtjänst, ett utbud som var tänkt att öka snabbt för att i höst kunna stoltsera med 3 000 filmer och runt 170 TV-serier.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108