Det är de stora operatörerna som enklast kommer att uppfylla det lagkrav på kreditspärr som nu lämnas till riksdagen. Flera operatörer erbjuder redan tjänsten i någon form. Telia och Tele2 har den för både fast- och mobilkunder medan Telenor erbjuder en tjänst som varnar när en viss samtalsavgift, som kunden själv sätter, har uppnåtts.
Utifrån de delar som vi hittills har sett av den här propositionen så är det svårt att säga vad som krävs för att uppfylla kraven. Vår ambition är alltid att förenkla för kunden, men jag kan tycka att tidsramen för oss att genomföra det här kravet är väldigt snäv, säger Marcus Adaktusson, pressansvarig på Telenor till Telekomnyheterna.
På 3 har funktionen med kreditspärr funnits i planeringen en längre tid och enligt bolagets informationschef Erik Hörnfeldt så kommer man ha allt på plats till dess att lagen träder i kraft vid halvårsskiftet.
Vi ser dock vissa problem kraven. Om en kund ringer till Sverige från utlandet så tar det alltid någon dag innan den internationella billinginformationen når oss. Därmed kan en sådan här spärr inte fungera hundraprocentigt, säger Erik Hörnfeldt.
För många små och medelstora operatörer kommer det att kosta mycket pengar att kunna följa den nya lagen.