Telia har problem med kapaciteten till Google och YouTube. Det medger bolaget nu, för första gången offentligt. Det är Marcus Haglund, informationsansvarig för Telia Kundrelationer, som i ett inlägg i Fairshopping.se, förklarar varför Telia-kunder kan uppleva problem att titta på YouTube-filmer.
Det är Googles server som bestämmer mot vilken server du som kund ska styras, detta baserat på vilken IP-adress som du har. För vissa kunder skickas trafiken från Google, via en överlastad server i Köpenhamn, istället för via den snart utökade servern lokaliserad i Sverige som idag har ledig kapacitet, skriver Marcus Haglund.
Vi har investerat i en kapacitetsutökning och den planerades vara driftsatt i mitten på juli. Vi fick inga klara besked från Google när driftsättningen skulle äga rum, som en konsekvens av det hade vi inget bra svar när det skulle vara klart.
Vi har samlat in information från de kunderna som fortfarande har problem med YouTube, informationen har vi vidarebefordrat i rätt riktning, i det här fallet direkt till Google. Det visar det sig att driftsättningen inte gått som önskat, vi har tillsammans med Google felsökt och vidtagit åtgärder, dock utan en direkt förbättring. I nuläget kan vi utesluta att felet ligger hos oss, Google ska göra ett arbete som förhoppningsvis löser det här problemet och utöka kapaciteten ytterligare. Vi har inget datum på när det beräknas vara åtgärdat, vi väntar för närvarande på Googles åtgärder, fortsätter han.