Servicebolaget Relacom håller på att ändra fokus på sin verksamhet för att kunna hjälpa sina kunder främst telekomoperatörer att optimera sina processer. Det säger bolagets vd Thomas Körmendi, till Telekomnyheterna.
Just nu omdefinierar vi vår kärnverksamhet och försöker titta på hur vi kan hjälpa kunderna att optimera processerna. Genom att låta våra tekniker sköta försäljning så kan hjälpa våra kunder, det vill säga operatörerna, att dessutom öka försäljningen och samtidigt ge slutkunden en förbättrad upplevelse, säger Thomas Körmendi.
Bakgrunden till satsningen är den position som Relacom och deras konkurrenter har haft hittills, där operatörerna har gjort allt för att pressa priserna på service- och installationstjänser.
Istället för att operatörerna bara ska se våra tjänster som ett sätt att spara pengar, så vill vi tillföra nya mervärden för dem i form av försäljning och kundupplevelse, säger Thomas Körmendi.
Det nya konceptet har redan dragits igång i projektform hos kund, men ännu är ingen kund igång fullt ut.
Intresset är stort, samtidigt som det ställer andra krav när vi ska sälja in såväl kostnadsbesparingar på installationssidan, som ökad försäljning och förbättrad kundupplevelse. Dessa tre frågor ligger sällan inom en och samma persons ansvarsområde. Därtill innebär det här ny affärsmodell för både oss och kund. Tidigare har vi tagit betalt enligt en transaktionsbaserad modell, nu håller vi som bäst på att, tillsammans med våra kunder, försöka hitta en lämplig modell för den här tjänsten, säger Thomas Körmendi.