Under 2015 ska de sista 1 200 telefonkioskerna i Sverige avvecklas. Det meddelar Telia i dag.
Enligt en undersökning som Telia har låtit Sifo göra har 98 procent av svenskarna inte ringt i en telefonkiosk under det senaste året. Endast 1 procent av de tillfrågade har ringt i en telefonkiosk 1-5 gånger under det senaste året. Av de som har deltagit i undersökningen har 1 procent aldrig någonsin ringt i en telefonautomat.
Den första telefonkiosken i Sverige sattes upp i Stockholm redan på 1890-talet. Antalet växte sedan stadigt fram till början av 1980-talet. Sedan dess har antalet telefonautomater stadigt minskat. Dryga kostnader för drift och skadegörelse gjorde det mindre och mindre lönsamt att driva dem. Telia lät dock under lång tid samhällsansvaret väga tyngre än det rent ekonomiska och en del telefonautomater fick stå kvar mycket längre än de rent ekonomiska förutsättningarna egentligen tillät, skriver Telia i ett pressmeddelande.