NYHETSARKIVET
25 sep 2013 12:14
ARN: Operatörens ansvar att bevisa muntligt avtal
Telekomoperatören har ansvaret att bevisa att ett muntligt avtal har ingåtts. Det understryker Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i ett beslut som Telekområdgivarna har tagit del av.

”En operatör och en konsument träffade avtal om leverans av bredband och det uppstod senare en fråga om parterna även träffat avtal om tjänsten bredbandstelefoni. Konsumenten menade att han inte hade ingått avtal om bredbandstelefoni. Operatören hävdade däremot att ett muntligt avtal hade ingåtts även för bredbandstelefoni. Operatören menade att det framkom av att både e-postbekräftelse och leveransbekräftelse hade skickats ut till konsumenten”, skriver Telekområdgivarna.

ARN menar dock att bekräftelser inte duger som bevis på avtal. Eftersom det saknas bevisning i form av underskrivet eller inspelat muntligt avtal så anses det inte bevisat att konsumenten har ingått något avtal. Därför tvingas nu operatören att återföra abonnemanget till det fasta telenätet.

”Operatören var dessutom skyldig att kompensera konsumenten för prisskillnaden mellan den fasta månadskostnaden för bredbandstelefoni jämfört med hans tidigare abonnemang”, skriver Telekområdgivarna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108