Det 7 oktober är det premiär för Com Hems TiVo-tjänst. Det kunde operatören meddela under den presslunch Com Hem höll i går, där tjänsten presenterades och där Telekomnyheterna närvarade. Redan från och med den 30 september finns dock tjänsten tillgänglig via Com Hems kundservice och återförsäljare, och förväntningarna hos operatören är höga.
- Vi vill ju göra succé naturligtvis och det innebär att vi satsar stort just nu. Vi kommer att öka våra marknadsföringsbudgetar med 50 procent för att få in kunderna, med marketing och promotions av olika slag. Investeringarna vi gör i vår TV-produkt är massiva. De här boxarna kostar ju ett antal tusenlappar per styck och de skickar vi nu ut till kunderna för väldigt låga priser. Men vi tror att det är det som krävs om vi ska vara relevanta på den här marknaden. Så igen, det är en massiv investering från oss, säger Tomas Franzén, vd Com Hem.
Sedan den 15 maj har 45 000 registrerat sitt intresse för tjänsten, men för Com Hem har bollen varit i rullning sedan våren 2012. Så det var med ett äntligen som operatören nu kunde ta bladet från munnen och ange ett slutligt lanseringsdatum.
- Vi förstod redan 2011 att vi var för små i den nya TV-världen för att ha en egen utveckling och kunna hantera hela fältet utav önskemål och krav. Vi måste hitta någon vi kan teama ihop med och i vårt fall föll valet på TiVo som vår partner, säger Tomas Franzén och fortsätter:
- Så vad vi nu gör med TiVo är att vi tar linjär TV, självklart all typ av VOD, vi har rekommendationsfunktioner, OTT-innehåll, allt som har med everywhere att göra och vi förenar alla de här källorna över alla devices. En one stop shop i alla avseenden, konstaterade Tomas Franzén.