Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna gick i går ut med en gemensam varning mot operatören Svea Telecom. Det är första gången någonsin som de tre aktörerna gör gemensam sak och utfärdar en varning mot en enskild operatör. Det är dessutom första gången som PTS på detta vis varnar för en enskild operatör.
Svea Telecom står ensamt för en tredjedel av alla anmälningar på den fasta telefonimarknaden och det är väldigt mycket, säger Peter Ekstedt, presschef på PTS, till Telekomnyheterna.
Många vittnar i anmälningarna att de känt sig lurade av företaget. Man har blivit uppringd av en telefonförsäljare som gett sken av att de ringt från konsumentens nuvarande operatör. Trots att man inte tackat ja till något erbjudande har konsumenterna ändå blivit bundna av ett abonnemang.
När man sedan försökt att ångra avtalet, som man har rätt till enligt distans- och hemförsäljningslagen, har det inte gått att nå Svea Telecom. Enligt anmälarna svarar företaget inte i telefon eller på mail.
Svea Telecom tycks dessutom ha riktat in sig på telefonförsäljning till äldre personer. Många uppger också att de har blivit uppringda trots att de är med i NIX-registret, skriver PTS i ett pressmeddelande.
Konsumentverket överväger rättsliga åtgärder mot Svea Telecom och uppmanar drabbade att anmäla företaget till verket.