Bara 10 000 av de planerade 50 000 hushåll som ska genomgå det så kallade teknikskiftet har än så länge fått sin fasta telefon bytt mot mobil lösning. Därmed har Telia bara klarat av en femtedel av jobbet med det planerade teknikskiftet under de första tre åren av de planerade fem år som arbetet ska beräknas ta.
Att vi inte har kommit längre beror på att vi under resans gång har tagit en timeout för att lösa de tekniska problem som vi har haft samt för att skapa en bättre kommunikation. Nu har vi kommit till rätta med de bitarna och allt pekar på att vi kommer att kunna hålla vår tidsplan trots timeouten, säger Björn Berg, kommunikationsansvarig kring teknikskiftet på Telia, till Telekomnyheterna.
Han är dock inte helt säker på att teknikskiftet kommer att beröra så många som 50 000 abonnenter.
Det är en bruttolista som vi skapade innan projektet drogs igång och det man kan se i den allmänna samhällsutvecklingen är att allt färre väljer att ha fast hemtelefon. Många väljer IP-telefonilösningar eller att bara ringa via mobiltelefon, säger Björn Berg.
Enligt en rapport från Stelacon, härom veckan, är det bara cirka 4 000 av de 10 000 som har valt Telias ersättningslösning.