NYHETSARKIVET
28 okt 2013 11:59
Line – den dominerande appen på den japanska mobilmarknaden
Minns ni appen Vibers genomslag i Sverige för några år sedan. I Japan finns en liknande app, Line, som helt dominerar den japanska smartphone-marknaden. Precis som Viber så är appen i grunden en kommunikations-app med möjlighet till gratis samtal och meddelanden mellan användare.

Trots att appen bara har funnits i ett par år, den togs fram i samband med den stora jordbävningen och tsunamin 2011 då datanätet var det bästa för att kommunicera, och företaget som tog fram den, Sydkoreanska NHN Corporation med många anställda i Japan, behövde hålla kontakt med sina medarbetare tog man snabbt fram en app för det ändamålet.

– I dag har appen 45 miljoner registrerade användare i Japan, det vill säga en tredjedel av befolkningen. Genom appen kan de hålla kontakten med varandra och skicka små grafiska figurer till varandra, något som är väldigt populärt här, säger Michael Björn, Head of Research på Ericsson ConsumerLab, som har bott i Japan i många år, till Telekomnyheterna.

Appen Line som på senare tid även har lagt till funktioner som spel och sociala media-uppdateringar, börjar nu sprida sig i resten av världen och passerade tidigare i år 230 miljoner registrerade användare – något som det tog Facebook fem år att nå.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108