Privatkunderna är mer nöjda än företagskunder när det kommer till mobiltäckningen, även om samtliga operatörers kundnöjdhet sjunkit från föregående år. Det rapporterar Svenskt Kvalitetsindex i rapporten SKI Telekom 2013. Telias och Halebops kunder är dock mycket nöjda med mobiltäckningen och Halebop är för sjätte året i rad den operatör som har flest nöjda kunder inom denna kategori.
Rapporten visar att Halebop presterar över branschsnittet bland annat inom produktkvalitet och att Halebop upplevs som den mest prisvärda mobiloperatören, både täckning och utbudet av tjänster i relation till priset bedöms av konsumenter som mycket positiv. Halebop är dessutom med stor marginal den operatör som konsumenter helst rekommenderar till vänner och bekanta.
Ser till utvecklingen från 2012 till 2013 är det ändå Tele2 som tappat minst nöjda kunder. Comviq får i stället sämst betyg och minskade kundnöjdheten på privat mobil mest med hela -2,1, detta trots nysatsningar och investeringar i annons och reklam.
Vad gäller mobilt bredband finns ett utbrett missnöje, både bland privat- och företagskunder, kring hur mobilt bredband fungerar i Sverige enligt SKI. Framför allt är kunderna missnöjda med uppkopplingshastigheten, vilken upplevs som lägst hos 3.
Önskar Du ta del av SKI Telekom 2013 finner Du en sammanfattning gjort av SKI samt rapporten som pdf här: http://www.mynewsdesk.com/se/kvalitetsindex/pressreleases/svenskt-kvalitetsindex-om-telekombranschen-2013-922026