Telenor tampas med ett allt större missnöje bland sina företagskunder på mobiltelefonimarknaden. Det visar den årliga undersökning Svensk Kvalitetsindex, SKI, sammanställt och presenterat i dag. Medan konkurrenterna 3 och Telia tappar -0,5 respektive -0,2 i kundnöjdhet minskar, Telenor med hela -6,9.
- Företagen ställer väldigt höga krav på oss operatörer och tittar du på resultaten över tid ser du att hela branschen har haft utmaningar med kundnöjdheten bland företagskunder, men vi är självklart inte nöjda med det här resultatet som SKI redovisar, säger Alexander Carlsson, informatör Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: På vilket sätt ska ni förbättra kundnöjdheten?
- Först och främst ska vi sätta oss in i den här rapporten och efter det utforma en strategi för hur vi använda våra resurser för att öka förtroendet.
Inom mobiltelefoni privatmarknad har kundnöjdheten minskat med -1,6 för Telenor, ett resultat som dock ligger närmre konkurrenternas där 3 redovisar siffran -1,6, Halebop -1,2 och Telia -1,4.
TN: Ni tappar även på privatmarknaden för mobiltelefoni, vad är orsaken till detta?
- Anmärkningsvärt för privat mobiltelefoni är ju att samtliga i branschen tappar, men visst har vi all anledning till att vara självkritiska, säger Alexandra Carlsson och fortsätter:
- Framför allt har branschen ett gemensamt svar vad gäller täckningsfrågan. Där tänker vi på Telenor fortsätta att investera för att på sikt öka kundnöjdheten.
TN: Ni gick ju trots allt ut tidigare i år och slog er för bröstet med en mätning där ni jämförde era nät med Telias och sade er slå Telia i två av tre fall. Enligt SKI tappar ni dock mer inom privat telefoni än dem, vad har ni att säga om det?
- Just täckningsdebatten har varit en väldigt aktuell fråga hela året och vi tar självklart ansvar för resultaten från SKI, men vi har gjort och fortsätter göra väldigt stora investeringar i våra nät för att förbättra täckningen och kapaciteten för våra kunder, avslutar Alexandra Carlsson.