Om en vecka, den 5 november, fyller Tele2:s reklam-huvudperson Frank fem år och om han fortsätter att vara meningsfull, relevant och driver försäljning så har han chans att överleva fem år till. Det säger Thomas Ekman, Sverigechef för Tele2 och en av de ansvariga marknadschefer som var med och tog fram Frank för fem år sedan.
Frank är precis som vilken medarbetare som helst på Tele2, fungerar det bra och du levererar så kör vi på. Han har ju haft en fantastisk utveckling de här åren och förra året kom ju också Francis till världen. Och vem vet, det kanske finns fler lamm som kan adopteras av Frank, säger Thomas Ekman till Telekomnyheterna.
Franks saga hade dock kunnat ta slut redan innan lanseringen i november 2008. Bara några veckor innan lanseringen höll Tele2:s då nya vd och koncernchef Harri Koponen sitt första tal till sina medarbetare. Och ett av de viktigaste budskapen i hans tal var att Tele2 not would be a cheap company. Marknadsavdelningen hade då jobbat stenhårt och satsat mångmiljonbelopp på Frank som skulle ersätta Small Bills-kampanjen med den nya payoffen där Sheep (med samma uttal som cheap) skulle vara ledordet.
Frank blev ändå verklighet och nu fyller han fem. Hur han kommer att firas på sin födelsedag får vi se.