För mindre än två veckor sedan såldes 51 procent av det finska spelbolaget Supercell, med framgångsrika spel som Clash of Clans och Hay Day, till den japanska mobiloperatören Softbank och spelbolaget GungHo för hisnande 9,7 miljarder kr. För Supercell är förhoppningarna att man ska bli det första riktigt globala mobilspelsbolaget.
Men ur ett japanskt perspektiv är intressena de motsvarande. GungHo står bakom det solklart dominerande smartphonespelet i Japan, Puzzle & Dragons, som på ett år har gått från 2 000 000 användare till 20 000 000 miljoner användare, och nu vill man nå resten av världen.
Softbank, som är Japans tredje största mobiloperatör, gör investeringen i Supercell eftersom man har en global strategi att leverera en komplett mobillösning med kommunikation såväl som media och spel. Bolaget brukar vara noga med att man inte grundar sin verksamhet på kvartalsekonomi utan har en vision för 300 år framåt. Så sent som för tre år sedan presenterade bolaget sin 30 års-strategi.