När Bahnhof i dag presenterade sin kvartalsrapport för Q3 2013 förklarades det försiktiga omsättningsresultatet med att en vad Bahnhof själva kallar nordisk telejätte valt att avsluta sin affär med operatören. Jon Karlung, vd för Bahnhof, tror dock inte att det förväntade helårsresultatet för 2013 kommer att påverkas av detta.
Vi har en god affär och bra lönsamhet, även om vår omsättning planat något till följd av att vi förlorat en stor volymaffär, säger Jon Karlung.
TN: Kommer er prognos för kommande kvartal att påverkas av denna avslutade affär?
Nej, det kommer absolut inte att påverka vår prognos.
Den förlorade kunden har tidigare köpt leverans av transmission för IPTV i Bahnhofs våglängdsnät, men har nu valt att flytta sin IPTV till eget nät.
TN: Kan du avslöja vilken den nordiska telejätten, som ni kallar kunden i er delårsrapport, är och som nu väljer att flytta sin IPTV till eget nät?
Det är Canal Digital, säger Jon Karlung och fortsätter:
Canal Digital är ju som känt ett helägt dotterbolag till Telenor, de har legat hos oss i tre år och jag tror att de varit nöjda med oss. Men anledningen till att de nu väljer att avsluta affären bottnar nog i att de vill driva det i sin egen koncern helt enkelt.
Trots att Bahnhofs volym minskade under kvartalet till följd av den förlorade storkunden är ändå Jon Karlung nöjd med siffrorna man presenterade i dag.
Jämfört med samma period i fjol är lönsamheten bättre så det tuffar på. På privatsidan har vi kanske inga fantastiska marginaler, men vi har en sund affär, säger han.
TN: På företagssidan flaggar ni för att flera nya projekt kommer att lanseras under senhösten, kan du berätta mer om det?
Det är stora grejor vi drar i som jag inte kan uttala mig om i dagsläget. Men vi kommer att satsa på en tydligare paketering, renodla sortimentet och de nya projekten får jag återkomma om när vi närmar oss lansering, avslutar Jon Karlung.