NYHETSARKIVET
30 okt 2013 13:10
Japanska Softbank en operatör utan likvärdig motsvarighet
En av världens snabbast växande operatörer är Japanska Softbank som i somras köpte sig en majoritet i amerikanska Sprint, och därmed är japans tredje största företag och som har valt en helt annan väg på marknaden än de flesta konkurrenterna.

Softbank är kanske mest unikt på grund av att bolagets vd och grundare Masayoshi Son driver företaget med en 300 års-plan och som för ett par år sedan presenterade den 30 års-vision som ska styra företagets agerande under de närmaste åren. Men bolaget kommer från en annan utgångspunkt än många andra operatörer då man började med att sälja datorer vid starten 1981 för att sedan fortsätta in på mediaspåret med hjälp av datortidningsutgivning. 1994 var man en av de riktigt tidiga investerarna i Yahoo – detta var långt innan de flesta av oss visste vad Yahoo och Internetportaler var.

Men det var först 2001 som Softbank gav sig in på operatörsmarknaden så som adsl-operatör i Japan och inte förrän i april 2006, det vill säga för sju och ett halvt år sedan, förvärvade man Japanska Vodafone som då hade haft flera tunga år. Därefter har man förvärvat ett par till japanska konkurrenter och dessutom haft förmånen att ha ensamrätt på iPhone i japan ända till för ett år sedan då iPhone 4S-släpptes och konkurrenterna släpptes in på banan.

Till skillnad från många andra operatörer så satsar Softbank dessutom i många olika partnerskapsaffärer. Totalt har man strategiska partnerskap med 1 300 bolag i och utanför Japan. Ett av de senaste partnerskapen är förvärvet av en aktiemajoritet i finska Supercell, som Telekomnyheterna skrev om i går. Förärvet gjordes tillsammans med GuangHo, som är skaparna bakom Japans största smartphone-spel och som drivs av Masayoshi Sons bror. Genom dessa strategiska samarbeten placerar sig Softbank i en position där man både står för mängder med content samtidigt som man äger en viktig del av infrastrukturen för telenät.

– Fördelen med denna positionering är att vi inte riskerar att bara bli en dum bitpipe utan man kan tjäna pengar på både tjänster och telekomnäten, säger Matthew Nicholson, på SoftBanks Corporate Communications, till Telekomnyheterna.

Imorgon kommer Softbank att presentera sin kvartalsrapport för Q3 i år och det blir också första gången man inkluderar Sprints siffror i sin koncernredovisning, något som kommer att skapa en märkbar skillnad åtminstone på omsättningsnivån.

Vilken är då Softbanks 30-års vision? I korta drag är den, faktiskt ända från starten av bolaget, att göra människor glada.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108