För japanska NTT Docomo ska nya affärer nästintill fördubbla omsättningen mellan 2012 och 2015. Det förutspår Hiroyasu Asami, Executive Vice President och chef för affärsområdet Smart Life på NTT Docomo, som var en av talarna på Ericsson Business Inovation Forum i dag.
Inom affärsområdet Smart Life samlar Docomo åtta olika områden som är:
Commerce
Finance/Payment
Health Care/Education
M2M
Safety/Security
Enviroment/Ecology
Aggregation Platform
Media/Content
Dessa områden omsatte under förra året 6 miljarder USD men Docomo ser en kraftig tillväxt inom området under de närmaste åren och under 2015 räknar man med en omsättning på 11 miljarder USD på den här typen av tjänster och tillväxten ska, enligt Hiroyasu Asami, ske genom organisk tillväxt och strategiska allianser.
Bland de tjänster som de japanska operatörerna erbjuder finns bland annat samarbeten inom hälsa där man till exempel hälsoarmbandet Fitbit där kunder mot en månatlig avgift på cirka 35 kr kan få tillgång till operatörens egen telefontjänst med hälsospecialister som kan svara på hälsorelaterade frågor.